חומר 'דברים בטלים' – בתורתו והנהגתו של רבינו האור החיים הקדוש

הרב ברק בן ניסן No Comments on חומר 'דברים בטלים' – בתורתו והנהגתו של רבינו האור החיים הקדוש

הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

הרב ברק בן ניסן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר משֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל:

בכל מקום שנאמר 'אלה' בא לפסול ולמעט דיבורים אחרים, ומה בא למעט ולפסול כאן???

ומפרש רבינו האור החיים הקדוש שהתורה באה להעיד שמשה רבינו למרות שהיה מנהיג ישראל עשרות שנים, מעולם לא דיבר דברים בטלים. וזהו שנאמר בספר דברים 'אלה הם הדברים' שדיבר משה אל ישראל על דעת עצמו בלא ציווי ה', חוץ מכל משך שנותיו שלא דיבר אפילו דיבור אחד שאינו בציווי ה', וכמו שדרשו חכמינו זכרונם לברכה 'ודברת בם' ולא בדברים בטלים, ועכשיו לפני מותו דיבר 'הדברים האלה' על דעת עצמו, וגם דבריו אלה, 'כל רואה יעיד כי כולן דברי תורה וחכמה ומוסר'.

ובפרשת פנחס כתב רבינו הקדוש, וזה לשון קודשו: 'מצאתי לחסידי ישראל שכתבו כי פה של לומדי תורה, דינו ככלי שרת אשר ישרתו בם בקודש, כי אין קדושה כקדושת התורה. ולזה אסור לדבר בו אפילו דברי חול, הגם שאין בהם דברים האסורים. עד כאן לשון קודשו.

כלומר: הפה הוא כלי שמשרתים באמצעותו את הקדוש ברוך הוא בתורה ובתפילה שהם דיבורי קודש, ולכן בזיון גדול הוא להשתמש בו לדיבורי חול, גם כשאינם דיבורים אסורים כלשון הרע וליצנות, אלא כל דיבור של חול, אסור. וכמו שדרשו חכמינו על הפסוק שאומרים בקריאת שמע 'ודברת בם' – דוקא 'בם' ולא בדברים בטלים.

ובזה מפרש רבינו הקדוש את הפסוק 'בְּנֵי יִשָּׂשׂכָר לְמִשְׁפְּחֹתָם לְפֻוָּה מִשְׁפַּחַת הַפּוּנִי'. שמי שרוצה להיות מבני יששכר שזה שבט של לומדי התורה, צריך לפנות ולנקות את הפה מדברים בטלים.

ורבינו הקדוש הנהיג כן בישיבתו הקדושה, שלמדו במשך שעות רבות בלי דיבור אחד של חולין, וכפי שהוא מתאר את גודל ההתמדה וההספקים שלמדו לדוגמא בכל מוצאי שבת קודש. וזה לשון קודשו באגרת הנדפסת מכתב יד קודשו: 'ובכל ליל מוצאי שבת אנו עושים משמרה ולומדים עד אור הבוקר בדרך יחודים. ומה שאנו לומדים בדרך כלל הוא זה: כ"ו (26) מזמורים כנגד שם הוי"ה, ופרקי משניות ס"ה (65) כמספר שם אדנו"ת, וכל הזוהר של אותה פרשת השבוע מלה במלה ובהתלהבות. וג' או ד' דפין של גמרא, וכמו שמונה סימנים של שולחן ערוך. ונגמר הסדר עד סמוך לאור היום. ואומרים תיקון חצות, ומתפללין עם הנץ החמה לסמוך גאולה לתפילה, וכל משך הלילה אין מי שידבר אפילו דיבור אחד של חולין, אלא יושבים בהשראת שכינה. וה' יעזור לנו. עד כאן דבריו

לסיכום מה שלמדו רבינו הקדוש ותלמידיו במשך לילה אחת: 26 פרקי תהלים. 65 פרקי משניות. 4 דפי גמרא. 8 סימנים בשולחן ערוך, כל הזוהר על הפרשה.

[אור החיים דברים פרק א פסוק א. פנחס פרק כו פסוק ג. אגרות ותשובות רבינו חיים בן עטר]

זכות הדברי תורה לרפואתו והחלמתו השלימה והמהירה של ירמיהו ירמון בן לאה שיחי' בתוך שאר כל חולי עמו ישראל.



0 תגובות